torsdag 17 februari 2011

Kompis-hummus

Jag har en roomie på mitt kontor helt plötsligt. Ida sitter numer mittemot och det är strålande att inte längre jobba själv! Man har alltid någon att bolla med, och att dela lunchlåda med. Som ett led i denna nya satsning på att glädja min kamrat med mat så gjorde jag igår en sjukt trevlig hummus som var med i matlådeväskan i morse. Hon är en av dem som säger att de inte gillar sötpotatis så mycket, men jag skall få henne på andra tankar idag!

Ursprungsreceptet kommer ifrån Gena på Choosing Raw, jag har ändrat lite i ingredienslistan som alltid:

/ 2 grillade sötpotatisar / 1 burk alt tetra kokta kikärtor / 2 msk tahini / saft från en halv citron / ca 2 tsk sesamolja med rostad smak / salt&peppar / en doft anchochili /

Dela sötpotatisarna på mitten och lägg på gallret i ugnen, rosta i ca 30-40 minuter på 200 grader. Värm kikärtorna i lite vatten på spisen, häll av (spar nån dl av vattnet!) och mixa medans de är ljumna. Gröp ut sötpotatisarna och tillsätt köttet direkt i mixern. I med tahini (efter behag eg, smaka av kontinuerligt), pressa i citronen, salta, peppra och krydda med sesamoljan. Späd lite med vattnet från kikärtorna om det behövs för att göra hummusen smidigare. Avsluta med att pudra över lite chilipulver och bjud sedan alla dina vänner!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

3 kommentarer:

  1. Det låter som det här kan bli en god dip till en vän som avskyr yogurtsåser.

    SvaraRadera
  2. Vilken superhummus! Jag lanar receptet direkt. :)

    SvaraRadera
  3. Min 1-åriga son älskar sötpotatis och han älskar hummus, detta är ju som gjort för honom! :) Tack.

    Nu ska jag ta mig en sväng-om här på din fina, för mig nyfunna, blogg.

    Ha en fin dag!

    //Anna

    SvaraRadera